Reconstructie dodelijk ongeval Drunen: keer op keer met de motor over de onheilsplek

1595330960-picsay

Hoe hard reed de motor die in april betrokken was bij het ongeval dat een 10-jarig Pools jongetje uit Drunen het leven kostte? Dát probeerde de politie uit te dokteren bij een reconstructie op de Bosscheweg in Drunen.

De Bosscheweg in Drunen is weer even afgesloten voor al het verkeer. Overal staan politiewagens; als zodanig herkenbaar, maar ook in de vorm van de witte en grijze bestelwagens van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en ondersteunende diensten. Deze dinsdag is het tijd voor de reconstructie van het zoveelste ernstige ongeluk, dat van vrijdagavond 25 april.

Inktzwarte reputatie

En de Bosscheweg had al een inktzwarte reputatie qua verkeersveiligheid; alleen al tussen januari 2003 en mei 2008 vijftien ongevallen met letsel. Waarvan drie met fatale afloop; in totaal vijf doden, onder wie een jonge politieman op de motor.

Die vrijdagavond in april komt daar een al even zwarte bladzijde bij. Een 10-jarige Poolse jongen verlaat omstreeks half acht de carwash met zijn crossmotor. Bij de uitrit komt hij in botsing met een motorrijder die op de Bosscheweg nadert vanuit de richting Nieuwkuijk. Alle pogingen het jochie te redden zijn tevergeefs. Bij de boom waar hij meters verderop terecht komt, liggen nog altijd knuffels. De andere motorrijder raakt ernstig gewond.

De impact van het ongeval is groot. ,,Dat is ook de reden dat we alles uit de kast halen om zo veel mogelijk duidelijkheid te krijgen”, zegt een politieman die moet zorgen dat niemand bij de reconstructie in de weg loopt.

Alles is 3D

Inderdaad zijn kosten noch moeite gespaard. Een medewerker van het Expertiseteam Visualisatie en Reconstructie vist witte bollen uit een koffer en zet ze her en der bij de uitrit van de carwash en langs de Bosscheweg, sommige op de grond, andere op een driepoot, of aan het hek. ,,Deze hele locatie wordt 3D gescand”, zegt hij. ,,Net als bij een crimescene. Die witte bollen kunnen we op de computer aan elkaar passen, we maken in feite een puntenwolk. Dan is de hele situatie hier virtueel van alle kanten te bekijken.”

Radarpaaltjes en twee laserguns

Daarnaast komen er allemaal radarpaaltjes langs de weg te staan, waaraan af te lezen valt hoe hard de motor rijdt. Want dat is de bedoeling; een motor – exact hetzelfde type als de betrokken motor – zal zodadelijk met verschillende snelheden langs de plaats van het ongeval rijden. Te beginnen met 60 kilometer per uur, met als laatste snelheid een duizelingwekkende 140 per uur.

De motor zelf is voorzien van een wirwar van draadjes en geavanceerde apparatuur. En de snelheid van de passerende motor wordt zowel van achter als van voren nog extra gemonitord door agenten met een lasergun.

Brullende Kawasaki

Rond het middaguur is alle apparatuur helemaal in orde en kan de testrijder zijn eerste testrit maken. Dat begint dus met de ter plaatse toegestane maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. Om die snelheid te halen hoeft de motorrijder slechts te starten op de kruising met de Kasteeldreef.

Even later, als de snelheid in etappes is opgelopen tot honderd of meer, gaat dat niet meer. Al ver voor de Kasteeldreef kun je de brullende Kawasaki al horen aankomen. Die lange aanloop heeft hij nodig om bij de carwash de juiste snelheid te halen. Dat zegt allemaal nog niets over de snelheid waarmee de betrokken motorrijder heeft gereden, het geeft wel aan binnen welke marges het NFI onderzoek doet.

Dit is net een zwarte doos’

Even later puft de motorrijder – het is warm in zijn donkere pak – uit aan de Kasteeldreef. Hij is lid van de Motorexpertsgroep en moet regelmatig optreden in dit soort reconstructies. ,,Ja, dit is net een zwarte doos”, zegt hij over de motor. ,,Snelheid, gps, of ik in een rechte lijn rijd, of ik misschien overhel, alles wordt vastgelegd. En alle apparatuur is geijkt.”

Hij weet hoe hard dit ongeval in de Drunense gemeenschap is aangekomen. ,,Het leeft hier in de gemeenschap.” Of er uiteindelijk duidelijkheid zal komen, kan ook hij niet zeggen. En dat de Bosscheweg in Drunen een gevaarlijke weg is … dat weten ze hier allang.

BD.nl